“Bylo nebylo, za sedmero horami a sedmero řekami, žil statečný rolník se svou moudrou dcerou. Ta byla proslulá svou krásou a chytrostí, a nebylo věci, kterou by nedokázala vyřešit. Avšak jednoho dne se ocitli ve velké nouzi a zoufalství, když se jejich statek ocitl v rukou zlého krále a oni sami byli přinuceni odejít do vzdáleného lesa, kde se dávno údajně skrývala kletba, jež umožňovala splnění jakéhokoliv přání. A tak začíná příběh o Moudré dceři rolníka…”
Hledání moudrosti – Pohádka o Moudré dceři rolníka
Bylo jednou v kraji, kde se říkalo Carství moudrosti, mnoho lidí toužilo získat znalosti a moudrost. Mezi nimi byl i chudý rolník, který měl dceru. Toužil, aby jeho dcera byla moudrá a vzdělaná.
Postavil ji tedy nádhernou knihovnu, plnou nejlepších knih. Dcera se naučila všechny knihy nazpaměť a stala se nejen moudrou, ale i krásnou dívkou.
Avšak blízcí sousedé se smáli, že odkud má taková chudá rodina peníze na takovou luxusní knihovnu. Spatřili ji jako zbytečnou a okázalou.
Začali plašit dceru slovy, že nic z toho co umí není potřeba a že by měla lépe pracovat na poli, tak jako každý normální člověk.
Dcera se nestala sklíčenou, ale šla na radu k nejznámějšímu mudrci v okolí. Posadila se před něj a zeptala se:
Sklíčenost není řešení
„Pane mudrci, proč se lidé smějí, když vidí mou knihovnu? Proč lidé neocení moudrost a vzdělání?”
Mudrc ji pozorně poslouchal a odpověděl: „Moje drahá, znalost a moudrost jsou neplodné, pokud nejsou využívány. Více než okázalé knihy lidi zajímají osvědčená a praktická řešení pro každodenní život.”
Dcera se rozhodla zajít ještě dále. Rozhodla se prokázat, že její nabytá moudrost se může hodit nejen pro ni samotnou, ale i pro její rodnou ves.
Použití moudrosti krok dva od vzdělání
Rozhodla se učit lidi, jak používat znalosti k řešení problémů ve svém každodenním životě. Pořádala večery plné praktických rad, ukázek a zkoušek.
Lidé se učili a probírali své problémy. Dcera si uvědomila, že moudrost je cenná jen v případě, že ji lidé používají.
Není důležité, kolik knih máme v knihovně, ale jakým způsobem využíváme vědomostí, které z nich získáváme. Knihy samy o sobě nemají žádnou cenu, pokud nejsou využívány.
Moudrost přichází z použití vědomostí
Lidé si uvědomili, že dcera rolníka má opravdovou moudrost a že všechny její rady jsou cenné a praktické.
Postupně se jí dostalo respektu a obdivu, který si vysloužila díky své laskavosti, ochotě pomoci a vlivnému užití moudrosti.
Mudrc pak jednoho dne dcery rolníka chválil: „Tvé vytříbené znalosti dělají z tebe moudrou dívku, ale víš, co tě robí ještě větší moudrokyní? To, co děláš s tím, co víš.”
Dcera pochopila, že moudrost není jen o vědět více než ostatní, ale o použití svého vědění, aby se pomocí něj vylepšili životy lidí, kteří ji obklopují a kteří ji potřebují.
Závěr
Tato pohádka ukazuje, jak je důležité znalosti nikoli jen „sbírat”, ale hlavně je aktivně používat. Moudrost neřeší nic sama o sobě, ale o to, jak se veverky skládají v naší mysli.
Praktické nasazení poznatků nám umožní lépe chápat a využívat informace k řešení problémů, tím dále více se vychováváme ve moudrost a tím méně zkratkovitě potřebujeme naší vlastní zdroje. Stará báchorka o “znalostech nikdy neberte” tak přestává být platnou, neboť jen použití znalostí dokáže rozjasnit naše siluetky a přinést světlo i do tmavých záhybů našeho bytí.
Ponaučení z pohádky pro děti
Pohádka o Moudré dceři rolníka nás učí, že moudrost není pouze o získání vědomostí, ale také o jejich aktivním použití a praktickém využití pro řešení běžných problémů v každodenním životě. Dcera rolníka si uvědomila, že moudrost je hodnotná pouze v případě, že ji lidé používají, a tak se rozhodla učit své sousedy, jak využívat své znalosti pro řešení jejich problémů ve svém každodenním životě. Tím získala respekt a obdiv od lidí v jejím okolí. Mudrc jí vysvětlil, že pravá moudrost se neprojevuje pouze v tom, co víme, ale také v tom, co s těmito vědomostmi děláme. Použitím naší moudrosti můžeme pomáhat a vylepšovat životy lidí kolem nás. Pohádka nám tak ukazuje, že je důležité nejen sbírat znalosti, ale také je aktivně používat ke prospěchu společnosti.
Napsat komentář